Vragen over fietsvriendelijk Waddinxveen
Geschreven op: | Door: Hans van Mourik
De PCW wil een fietsvriendelijk Waddinxveen en daarom willen wij van deze gelegenheid gebruik maken om, over met name fietsstoplichten, een aantal vragen te stellen.
'Drukknoppen zijn onnodig' kopte het AD 25 mei 2021.
Vaak is het zo, dat er een lus in het wegdek is gefreesd, waardoor het licht 'vanzelf' wordt geactiveerd. Daarnaast heeft 'de drukknop', tijdens coronapandemie ook een andere betekenis gekregen. –Iedereen zit er tenslotte aan met zijn handen– of toch niet.
De eerste vraag luidt dan ook of bij alle fietsoversteekpaden met stoplicht binnen Waddinxveen, ruim voor de oversteekplaats een lus in het wegdek is gefreesd, zodat de doorgang van het fietsverkeer bevorderd wordt?
Zo niet, of dit voorstel meegenomen kan worden tijdens gepland onderhoud van deze fietspaden en/of stoplichten?
De tweede vraag gaat over de drukknoppen. Gaat u de drukknoppen als deze aan vervanging toe zijn wijzigen in contactloze sensors?
De 1e vraag zorgt met name voor de doorstroming van het fietsverkeer.
De 2e vraag maakt het fietsen veiliger en hygiënischer i.v.m. corona, overigens geld dit natuurlijk ook voor voetgangerslichten en contactloze sensors.
Hieronder volgt het nieuwsbericht van Hart van Holland - Waddinxveen over dit onderwerp. Bron: hartvanwaddinxveen.nl
De lokale politieke partij PCW wil dat alle drukknoppen bij fiets- en voetgangersovergangen in het dorp op termijn worden vervangen. Het zou de verkeersdoorstroming bevorderen.
Volgens PCW’s verkeersspecialist in de gemeenteraad, Hans van Maurik (red. van Mourik, bis), zal het fietsgebruik door de vervangingsmaatregel worden gestimuleerd. “Die drukknoppen zijn nu met corona ook niet zo handig. Ik denk dat heel veel mensen de knop liever niet willen aanraken.”
Volgens Van Mourik is een automatisch herkenningssysteem de beste oplossing. Dat systeem, een snelweglus genoemd, is al op enkele plaatsen aangebracht.
Volgens wethouder Kirsten Schippers is dat echter niet op elke plek mogelijk. “Neem de Máximatunnel. Daar loopt een fietspad ook rechtdoor.”
Van Mourik stelt daarom voor om op plekken waar het niet kan een sensor in de installatie aan te brengen. Die sensor herkent de fietser en voetganger en zorgt voor sneller groen licht.
Wat het PCW-raadslid betreft kunnen de aanpassingen gedaan worden als de installaties toch toe zijn aan vernieuwing. Volgens Van Mourik, die contact heeft gehad met de leverancier van verkeersinstallaties, zijn de meerkosten beperkt.
Hans van Mourik
Raadslid PCW